Plotteren ble mer upålitelig de siste årene og skjermen mer og mer uleselig pga. slitasje av sol og vær, så en ny flerprosessor plotter har nå blitt montert.
Den gamle radaren kunne ikke brukes med den nye plotteren, så den måtte også byttes. Heldigvis hadde Raymarine et tilbud på inbytte av den gamle plotteren, hvor en fikk radaren nesten gratis!
Den nye plotteren er 9 tommer istedenfor de mindre enn 7 tommer som den gamle hadde. Plassen på konsollet er nå helt utnyttet!
Under planegging av turen via den Engelske Kanal til Middelhavet, har flere, både kommersielle og lystbåt kapteiner foreslått AIS av sikkerhetsmessige årsaker og siden kapteinen er opptatt av gadgets blir en AIS nå installert!
GPS antenna er forløpig plassert like under dekk.
AIS'en har en egen VHF antenne så det er ikke behov for en antennesplitter og i tillegg har vi nå en reserve VHF antenne!
AIS antenna (den svarte) er plasser på en bøyle i radarmasten.
radar
Under planleggingen av turen til Lofoten i 2007 samt etter å ha seilt i tåke noen ganger, meldte behovet seg for en radar.
Plasseringen av radardomen ble bestemt etter rådslagning på Bavariaklubbens forum og følgende punkter ble lagt vekt på:
- Radar i masten sliter på seil og en av medlemmene hadde til og med fått revet av radaren under en jibb.
- Radar i masten gir hverken lengre rekkevidde, ( et par meter over vannet gir en 2kw radar fri sikt til horisonten og avtanden er lik rekkevidden ) eller mindre refleks fra sjø.
- Radar i masten krever lengre kabel og mastebrakett, noe som koster mer enn en frittstående radarmast.
- Radar i masten gir garantert ingen radar ved mastehavari...
Selve radarmasten skulle i utgangspunktet ha en krybbe hvor radardomen kunne henge vannrett hele tiden, men det ble for mye leamikk og jeg falt til ro med med denne enkle løsningen.
I ettertid har jeg ikke hatt behov for å justere hellingen på radaren for optimal funksjon på kryss!
Foten på masten er en T-bjelke som er lik feste for akterstaget.
Kabelen ble ført rett gjennom akterspeilet og hullet ble tettet med marin PU masse og dekket med denne rustfrie utluftningskåpen.
Masten er festet med rustfrie klemmer til rekka som vist på tegningen.
Arbeidstegninger ble laget (se nedenfor) og skipssmeden på Skullerudstranda sveiset og polerte masten.
Masten måtte stages opp, og stagene ble festet henholdsvis i rekka med en klemme og i dekk med et lite beslag.
kartplotter pidestall
Ved valg av radar, ble det tatt hensyn til eksisterende instrumentering og integrasjons muligheter for disse så det måtte bli en Raymarine C serie plotter. På grunn av plassmangel ble den minste (C70) valgt. Allikevel ble plassen for liten, så et ekstra instrumentkonsoll måtte lages. Plotteren får GPS data fra GPS plotter below deck, but an additional connection for a handheld GPS is in place for safety reasons. A separate GPS unit for the C70 is under consideration.
Divinycell ble limt sammen og formet med sag, rasp og sandpapir. Deretter ble det lagt et par lag med glassfibervev og gelcoat. Luftlommer ble sugd ut ved hjelp av en støvsuger og en stor brødpose av plast.
Etter herdingen ble konsollet slipt for å ta vekk de største ujenhetene, før flere lag med hvit topcoat ble lagt på med sliping imellom.
Tilslutt ble det brukt fint vannsmergel papir (1200) før siste finish med Autosol metallpolish og polering.
En plate av hard plast ble innkjøpt og brukt som deksel både til det ekstra instrumentkonsollet og det eksisterende. Dremel, stikksag, rasp og sandpapir for å forme platen og lage utsparinger til instrumentene.
Her er den ferdige pidestallen. Mellom de hvite dekselene og pidestallen/ekstrakonsollet er det benyttet skumgummi som er mettet med vaselin som tettning..
autopilot
Drivverket til autopiloten er plassert på en kryssfinér trekant som er skrudd fast i en trelist som er montert på skottet i akterkant av styrbord akterlugar. Trekanten er også skrudd fast i dobbeltskroget, og plastret fast med polyester og glassfiber.
På undersiden av trekanten er rorgiveren montert, og forbundet med Dynema line til rorkvadranten.
Kurscomputeren er montert på baksiden av skottet i samme lugar og fluxgate kompasset ble initiellt plassert i skapet i akterlugaren. Dette har vist seg å være en dårlig plassering pga. at motoren. Deviasjonen er for stor til at kompasset blir nøyaktig nok. Alternativ plassering blir uttestet - se Elektronisk kompass.
Autopiloten får strøm via et relé som er styrt av bryteren for instrumentene, dette fordi at Autopiloten også gir strøm til SeaTalk bussen og dermed også instrumentene ( se koblingsskjema for detaljer)
Innfestningen av styrestaget på rorkvadranten er gjort med en gjennomgående bolt. Dynema linen fra rorgiveren er også festet i en gjennomgående bolt.
Innfestningen er forsterket med en rustfri plate som er festet med gjennomgående bolter. Her er oversiden av rorkvadranten.
navtex
Under planleggingen av turen til Østersjøen så vi et behov for en enkel måte å få forståelige værmeldinger og navigasjonsvarsler på et språk vi kunne forstå.
En Clipper Navtex fra Nasa Marine Instruments ble vårt valg og ble installert ved kartbordet. Antenna ble plassert like under dekket helt akter. Plassering er ikke helt vekke, men jeg ønsker å plassere antenna på pulpiten elle i radarmasten få å øke rekkevidden litt.
koblingsskjema
Jeg fant det veldig nyttig å lage et koblingsskjema under planleggingen av installasjonene ombord, og jeg vet også at etter et par år - når noe må feilsøkes - så har jeg glemt hvordan det hele ble koblet opp....
brett
På turen til Lofoten i 2012 opplevde vi at kartplotteren streiket og istedenfor å finne frem papirkartene la vi vår Adroid tablet i en vanntett pose og brukte den til navigering. Med Navionics Marine app for Europa (pris €25-€60) hadde vi ingen problemer med å navigere de trange sundene på veien mot Bergen!
Vi har også anskaffet en vanntett Android mobiltelefon og med den samme app lisensen har vi nå kartplotter for jolla også!
GPS chart plotter
Valget falt på en kartplotter med innebygget verdenskart, som har god nok oppløsning for utaskjærs seilas. GPS'en er egentlig en satellitt basert differensiell GPS (EGNOS). Fjernkontrollen til autopiloten har også fått sin plass ved siden av. Antennen til GPS'en er plassert på kahytt taket, og kabelen er ført bak takplatene og gjennom kabelrøret som går ved siden av skottet til akterkabinen og inn over kartbordet.
Her sees hvordan GPS'en er montert. Bor, stikksag og Dremel ble benytter for å lage utsparingen i klaffen over kartbordet. De medfølgende festeskruene er byttet med lengre skruer.