ankervinsj
En ankervinsj akter er et must for norske uthavner og ryggen min.
Her er selve vinsjen på baksiden av akterspeilet. To aluminiums bjelker som følger med vinsjen fordeler belastningen på akterspeilet, men akterspeilet er ganske tynt og buler ut ved belastning, så det burde vært forsterket med litt glassfiber og polyester før den ble montert.
Etter to sesonger har vinsjmotoren blitt ganske angrepet av rust - dårlig materialvalg - Industri Lambertseter
Det viktigste ved monteringen er at kjettingen får langt nok fall ned til kjettingkassen.
Braketten for ankeret er montert slik at ankeret ikke henger seg fast i skroget nor det trekkes opp.
Kassen for ankerkjettingen er bygget opp av kryssfinér og forsterket med glassfiberarmert polyester.
Den er laget så stor som mulig, og allikevel kunne passere gjennom luken i akterkabinen.
Kassen er drenert og slangen er ført ut gjennom skroget like over vannlinjen og kan stenges med en kuleventil.
påhenger feste
Dette festet ble til i Strømstad havn, mens jeg ventet på nytt mannskap. Kryssfiner ble kjøpt inn hos den lokale trelasthandleren som dessverre hadde flyttet fra havnen og ut i en av 'forstedene' til Strømstad, men med medbrakt sparksykkel og norsk svipptursekk på ryggen gikk dette ganske fort.
Braketten er laget av to kryssfinérplater som er limt sammen med PU lim.
Påhengeren (med sine 2 innebygde tvinger) fungerte veldig bra som arbeidsbord. Platene er festet med gjennomgående bolter, hullene er selvsagt tettet med Sikaflex.
Plasseringen gjør at påhengeren er ute av veien under seilas og man kan stå på badeplattformen når man håndterer den. Faktisk ble motoren klargjort for vinteren på denne braketten og fungerte bra både ved oljeskift og ferskvannskjøring.. Legg merke til den gjennomgående øyebolten som fungerer som sikring, samt den lille teakbiten som beskytter akterspeilet.
gjennomføring av fall
God vind, fin kryss og litt bølger - så kommer det sjøsprøyt og saltvannet finner snart veien over hyttetaket i lo, langsetter lukegarasjen og skyter gjennom åpningen under sprayhood'en og inn i cockpit og i værste fall, ned leideren og gjør det vått og fuktig inne i båten også.
Man tager en teakbit og spikker og spikker og.... ( men det går fortere med en stikksag med justerbar vinkel på sagbladet) Til slutt borer man hull for fallene (legg på et par millimeter på diameteren i forhold til diameteren på fallene, så går de lettere). Klossene er festet inn med skruer gjennom hullisten til sprayhood'en og med Sikaflex mot skroget. Teaken er selvsagt ubehandlet og får fort den rette patinaen - som nedenfor.
Klossene er festet inn med skruer gjennom hullisten til sprayhood'en og med Sikaflex mot skroget.
Teaken er selvsagt ubehandlet og får fort den rette patinaen - som nedenfor. I tillegg er det tettet med 'lurium' i den lille åpning ved kanten av luke-garasjen og til slutt måtte det legges 'lurium' rundt hele 'lokket' over lukegarasjen, se tetting av lukegarasje.
håndtak til luken
Å lukke eller åpne en glatt plexiglass-luke uten håndtak og med våte hender er ikke lett!
Dette håndtaket ble laget av en teakkloss ( litt høvling, fresing og pussing) og skrudd fast med rustfrie skruer gjennom plexiglasset.
Det ble også benyttet klar silikon mellom glasset og teaken for å tette, og for å gi en fin kontaktflate og beskytte mot vannoppsamling/inntrenging.
Pass på at skruehullet i teaken har riktig dimensjon, ellers sprekker teaken!
Riktige dimensjonene på håndtaket er viktige for å unngå å klemme fingrene mellom håndtaket og den loddrette plexiglass luken eller underkanten på lukegarasjen. Utformingen med en hul gripeflate ble også valgt av samme grunn.
inclinometer
Moderne båter skal ikke seiles med vann på ripa, de får dårlig fart og mye avdrift, et inklinometer er nyttig for rask fastslå krengingen, og med røde striper på kan dessuten kan ungene si ifra når det krenger for mye!
Silva ble valgt og montert forskriftsmessig med syrefaste skruer og O-ringer for å unngå spenninger i solsteiken.
Inklinometeret holdt på oljen sin i 4 år før den begynte å lekke og måtte byttes. Fabrikasjonsfeil fra Silva?
De røde stripene er små biter av rød isolasjonstape!
I tillegg til å tette gjennomføringen av fall, måtte det til en tetting av lukegarasjen for å unngå at vannet fant veien bak storseilløygangen og inn i sporet på begge sider av luken, og videre til cockpit.
tetting av lukegarasje
I tillegg til å tette gjennomføringen av fall, måtte det til en tetting av lukegarasjen for å unngå at vannet fant veien bak storseilløygangen og inn i sporet på begge sider av luken, og videre til cockpit.
Rundt hele lokket til lukegarasjen er det tettet med hvit silikon, være nøye med å tett under løygangen ( på midten av bildet).
I forkant av skinnen til sprayhooden er det brukt tilpasset styrofoam blokker, (samme type om brukes til tetting i masten) og fylt opp med Sikaflex.
Endeveden på teaklisten på begge sider av luken, må også tettes, ellers trekkes vann inn gjennom endeveden på teaken og helt bak til cockpit.
Der er også satt på en liten ekstra aluminiumsskinne i åpningen mellom skinnene for å hindre sjøsprøyt å komme inn.