Bergen-Fedje
Vi gikk sent ut til Hjelteskjæret for motor og satte seil. Fin-fin seilas i 10-15 knops N vind opp Hjeltefjorden til Fedje. La til ved brygga til den eneste åpne ølbulen, som forøvrig ble okkupert av lokale helter, samt engelske vrakdykkere fra "Jane R", en Glascow registert sildebåt fra Vestlandet. Skipper Gordon hadde mange historier fra sine seilaser. Like før vi gikk til køys, kom også en soloseiler fra Tromsø med sin trimaran. Dette bidet ble tatt neste dag i Sognesjøen.
Fedje-Askvoll
Fortsatt sol og varme! I tillegg skikkelig vind. Kryss ut mot Sula, og den korte stampesjøen gjorde at vi valgte Sognesjøen og indre lei. Selv lesiden av Sula ( over 500 moh), helt inn mot land og under bratte fjellvegger blåste det over 30 knop og det ble en nydelig seilas! Bildet viser Losneosen mot Tollesundet
Sognesjøen var en liten omvei, men etter 12 timer kunne vi legge til ei ny flytebrygge i Askvoll.
Askvoll-Florø
Sent avgårde opp Granesundet for motor og videre fror seil i god kryss i NV 15-20kn til gjestehaven i Florø. Utafor Staveneset så vi den første havørnen på turen
Florø-Sandshamn
Tidlig opp og krysset ut Hellefjorden i fin vind N-NV 15-20 knops vind.
Vel ute var sjøen behagelig med lange havdønninger rundt 2m, men vinden ga seg og kom ikke tilbake før utafor Stattlandet, og i mellomtiden kunne vi nyte naturen.
Rett ved Bremangerlandet var Havsulene ute og trente formasjonsflygning.
Senere passerte vi Vetrungane, hvor havdønningene viste sine krefter.
Statt er passert og i mellom regnbygene kunne Stattlandet vise seg slik:
Vel fremme i Sandshamn la vi oss til ro ved brygga til Rosenlund. I fjellene innenfor kunne vi se nysnø!
Sandshamn-Runde-Ålesund
Fra Sandshamn gikk vi rett til Runde for å se på fuglelivet. På sydvest siden av øya reiser fuglefjellet seg opp av havet.(høyre).
Lundefuglene hadde allerede fått unger og svømte i store flokker sammens med lomvi.
En og annen skarv hadde fått redeplass mellom havsulene. Havsulene bygde fortsatt på redene sine og kom flygende med gamle garnrester i skarpe grønn og oransje farger. På nært hold så fuglefjellet ut som et fargerikt lappeteppe.
Det var opp til 4 havørner på jakt samtidig blant havsulene.
Ved å følge med på hvor det var stort oppstyr, med mange fugler på vingene, var det enkelt og lokalisere havørnene.
Her er en liten alke som jager to ørner vekk.
Krykkjene eller tretåmåsene hadde også funnet sitt tilholdssted på Runde, sikkert etter å ha blitt forvist fra Ålesund sentrum i 1973 da fuglefjellet og Rønnebergvillaen ble revet for å bygge opp et nytt Rådhus.
Rådhuset faller for tiden fra hverandre og må jevnlig ha besøk av fjellklatrere som rydder fasaden for farlige betongbiter, da fasaden ikke tåler klimaet i byen!
Fra Runde seilet vi over vraket av Akrendam, som sank i 1725, forbi Grasholmane og over Breisundet til Brosundet i Ålesund. Like utenfor Molja passerte sumloggen 10000 nautiske mil.
Intercity regattaen mellom Ålesund og Molde, samlet mange båter i havnen fredags kveld før starten som gikk lørdag. Denne delen av brosundet kalles forøvrig Naftadjupet
Harbour days in Ålesund
Hviledag i havnen med besøk av famile og venner.