Stavanger-Egersund
Met'en hadde lovet stiv kuling til kvelden, så vi kom oss tidlig avgårde, og krysset oss forbi Jærens rev, men til slutt var vi så lei av motsjø og motstrøm at jernhesten måtte til pers en stund, før vi kunne ta de siste slagene og komme oss i le i Nordre Sundet. I gjestehavnen var det nesten vindstille og ingen sjø!
I innløpet til Egersund står denne skulpturen og minner oss om at det er maks 5 knop i havnen!
havnedag in Egersund
15 august ble tilbragt i havnen i Egersund, i påvente av midre sjø og vind, og neste dag kunne vi seile videre i 5-15 knops vind til Sutnøy.
Egersund-Sutnøy
Den lille brygga vi lå på tålte vindøkningen på kvelden og natten (30-35 knop fra S-SW). Bukten innenfor og kaiene på begge sider er for grunn for større båter.
Sutnøy-Mandal
Vi lurte oss forbi Lindesnes i grov sjø og med opp til stiv kuling i kastene gikk det fort til havnen i Mandal.
Vi lurte på hvorfor vi ikke hadde havnen som waypoint, ( vi hadde jo vært der før?) men når vi leste reglene for og så prisen for oppholdet husket vi hvorfor. Havnen var den dyreste på hele turen og betaling må skje på forhånd via en automat - hvis ikke..........
Mandal-Hovekilen
En nydelig medvindsseilas i NW opptil 15m/s med kun et revet forseil i 7-9 knop! Vi kom oss trygt inn mellom grunnene til Hovekilen. En godt beskyttet og rolig naturhavn utenfor Arendal
Hovekilen-Skrata
En regnfull dag - mye motor og mye leting etter en god havn. Men til slutt kom vi oss inn til Skrata, innenfor Jomfruland, hvor vi kunne ligge langs berget.
Skrata-Missingen
Startet tidlig i regnet og kom oss ut nordafor Jomfruland. Motvind og kryss, og jo lengre øst vi kom, jo merkeligere var sjøen; N frisk bris og østlig krapp sjø. Først når vi kom øst for Færder ble våre mistanker bekreftet - der lå nemlig en østlig kuling, som brakte oss raskt inn i Oslofjorden til Missingen.
Missingen-Oslo
I sol og nordavind krysset vi den siste leggen mot Oslo, men i Drøbaksundet var tålmodigheten slutt og jernhesten gjorde jobben den siste biten inn til OMF.